Viatgem al passat per
retrobar-nos amb l’educació del segle XIX i anar fins a l’educació del segle XXI.
Aquí era on volia arribar jo,
desprès de viatjar en el temps trobem com fa uns anys l’educació era
unidireccional, l’únic que sabia a dins de l’aula era el mestre i els alumnes es
trobaven allà per escoltar i memoritzar tot el que aquell deia, es categoritzava
el nen com una tabula rassa i havia d'anar creixent a partir del que deia el
mestre.
En aquella època no es vetllava
per els interessos, habilitats, valors ni actituds dels infants, tampoc es tenia
en compte si algun d’ells necessitaria ajuda i caldria una atenció individualitzada
en algun moment. S’anava a classe per aprendre tot allò que el professor
digués, tenint molt clar qui era el protagonista: el mestre.

http://www.flickr.com/photos/22326055@N06/4264216476/
Trobem que al llarg del temps
hem anat evolucionant i s’ha anat buscant un altre tipus d'educació una educació
on es té en compte a l’infant com a protagonista del seu propi l’aprenentatge, però
ens endinsem en una educació que es centra en l’aprenentatge d’uns
coneixements, per sobre de les habilitats que seran necessàries per al propi
desenvolupament.
Com ens diu Zabala en el llibre ”11 ideas clave. Cómo aprender i enseñar competencias.1r
capitol: “este modo de aprender provoca una
mayor disociación entre teoría i práctica ya que el alumnado se ejercita para
memorizar el temario con el fin de exponer los conocimientos adquiridos en una
prueba, y no para poder aplicarlos a las distintas situaciones que la vida
profesional le va a deparar”.
L’infant no aprèn, memoritza
tot allò que s’ha d'aprendre i es valorat amb proves, no el qualifiquen per l’esforç
o la capacitat que té per fer-ho. Ens trobem que no avancem que estem en una
societat nova, actual, però que l’educació es la mateixa que els segles
anteriors. És un ensenyament que et prepara per passar d'etapa en etapa, però
et limita perquè només una part de la societat anomenada privilegiada arriba a
la universitat, els altres queden classificats com “fracassats” no es una
educació igualitària. Si es segueix aquesta línia no es tenen en compte les necessitats
de la societat i per tant del sistema educatiu parlem del caràcter propedèutic
i selectiu, que només prepara a la minoria que arriba al món universitari.
Desprès trobem la societat
que vol i necessita aprendre, una societat que busca l’educació per tots, on es
desenvolupin totes les capacitats de les persones i puguin desenvolupar-se en
la societat en la que viuen.
Durant el primer capítol del
llibre Zabala i Arnau defensen aquesta idea d’escola per a tots: “La
escuela debe formar en todas aquellas competencias imprescindibles para el
desarrollo personal, interpersonal, social y professional, superando la función
propedéutica y selectiva de la enseñanza”.
Hi ha que pensar que el canvi
existeix però s’ha de fer real, hem de tenir molt clar que el nen aprèn per a
la vida i ha de desenvolupar-se com un tot global, s’ha de deixar enrere el
mite de que el nen és una tabula rassa, el nen vol i necessita aprendre, es ric
i potent, i s’ha d'aconseguir que desenvolupi totes les seves capacitats.
Delors en el llibre “La
educación encierra un tesoro” Capítulo cuatro , anomena quatre pilars
fonamentals:
Saber: que és el contingut de l’aprenentatge.
Saber fer: saber reaccionar en les
diferents situacions de la vida no nomes com a resposta a les competències.
Saber ser: ser sempre un mateix, saber
desenvolupar les pròpies capacitats per tal de tenir un desenvolupament global.
Saber conviure: vivim en una societat amb
molta diversitat i complexitat, s’ha d'aprendre a viure i entendre els
diferents punts de vista que conjuntament es troben en la mateixa societat.
S’ha d'acompanyar a l’infant
en el seu desenvolupament i ajudar-lo a que arribi a desenvolupar-se com un tot
global. Avui en dia s’ha de tenir molt clar que el nen aprèn de tot el que el rodeja
i que es tant important el mestre, com la família o el context en el que viu
per tal del que seu aprenentatge i desenvolupament sigui del tot gratificant.
A continuació, us deixo un vídeo amb les imatges de
Frato (Tonucci) on podem veure l’escola actual i el canvi necessari que aquesta
requereix.
http://www.youtube.com/watch?v=yPFU5wL-vRk&feature=related>
Per últim, dir que actualment la nostra societat a fet uns canvis des de els segles passats instaurant en el nostre dia a dia les noves tecnologies, però és com el que comentava abans amb les competències, si s’utilitzen per ensenyar de la mateixa manera que en l’escola tradicional no ens serveixen de res. Les noves tecnologies es un avanç i permeten una educació més propera si s’utilitzen de manera adequada.
Fins a la pròxima entrada!!
.
No hay comentarios:
Publicar un comentario